[home]
Fotogaléria        


Aktualizované: 17.06.11

Úvod
Novinky na stránke

Technické informácie
História auta
Súčasnosť
Denníček
Návody a postupy [10]

Fotogaléria [1863]

Download
Myšlienky

Fórum
Linky
<<prejsť na Fotogaléria/Motor a podvozok

2007.12.20 - GO prednej nápravy, bŕzd a riadenia - doplnené 21.03.2008

     Kedže už dlhší čas som pozoroval menšie/väčšie nedostatky stávajúcej prednej nápravy na aute (vôľa v zavesení kolies, vibrácie do volantu, tuhé riadenie...), rozhodol som sa pre generálku prednej nápravy. Odstaviť auto pre tento úkon na dlhšiu dobu som nechcel, a opravovať nápravu "narýchlo" výmenou len nutne potrebných dielov som zas nepovažoval za najlepšie riešenie. Preto som si zaobstaral druhú nápravu a rozhodol som pre stavbu novej prednej nápravy "od piky" s použitím čo najväčšieho možného počtu nových dielov.
     Rozobratie nápravy nebolo jednoduché. Predsa len 20 rokov "provozu" nápravy urobilo svoje. Oddelenie ramien od nápravnice bolo najjednoduchšie. Horšie to bolo s rozborkou samotných ramien, s demontážou čapov ramien a zvislých čapov od ramien... Tam sa musela použiť tvrdá sila, pílenie čapov, odvŕtavanie a bola to práca do úmoru :-(.
     Nápravnica starej nápravy sa neskôr ukázala ako nevhodná na stavbu. Tlakové opieskovanie jej značnej korózie ju podľa mňa dosť oslabilo. Preto som nápravnicu zohnal druhú, tentoraz už veľmi peknú (na fotkách je to tá v červenej základnej farbe). Tým pádom sa z "hrubého" materiálu starej nápravy použili na stavbu novej už len vrchné a spodné ramená, ktoré boli v dobrom stave.
     Nákup nových dielov nebol jednoduchý, dnes sa predávajú už len najnutnejšie veci, aj to už len v pochybných kvalitách a preto mi nezostávalo nič iné, ako zháňanie, zháňanie, zháňanie... a ešte raz nejednoduché zháňanie starých originálnych dielov v predajniach po niekoľkých mestách, po niekoľkých ľuďoch, balíkoch... Celá náprava sa skladá z desiatok dielov, v literatúrach sa uvádza myslím okolo 200 dielov, dielíkov...

Väčšina pracovných úkonov bola zvládnuteľná aj bez špeciálnych uvádzaných prípravkov, častokrát si to ale vyžadovalo vymýšľanie "vlastných" postupov prác a tým pádom predlžovanie celej činnosti...

Čo všetko sa zrobilo:
  • nápravnica a ramená opieskované, náter 1x základná farba, 3x vrchná farba (čierny Alkyton), dutina nápravnice vystriekaná voskom, čapy a držiaky ramien = náter zlatý Alkyton
  • nové púzdra, rozperné trubky, čapy a držiaky ramien, repasované misky čapov
  • úchyty tlmičov na spodných ramenách vyztužené podľa dokumentácie L/A
  • nové originál otočné čapy nábojov s púzdrami pre zvislé čapy, nové pomocné páčky riadenia
  • nové zvislé čapy, nové ložiská, repasované náboje kolies
  • nové tlmiče Ateso + nové držiaky, nové kotúče bŕzd, nové štíty bŕzd, držiaky bŕzd repasované
  • nové kratšie pružiny 260 mm podľa dokumentácie L/A (o 24 mm kratšie ako séria)
  • repasované riadenie: nové klzné púzdra tyčí riadenia, nové púzdro hrebeňu, tesnenia, spony, manžety, nové guľové čapy a olejová náplň
  • nové silentbloky stabilizátora a uchytenia riadenia
  • komplet nový spojovací materiál
Brzdy:
  • rozobraté a vyčistené strmene, náter šedý Alkyton
  • nové piestiky, tesniace gumičky, prachovky, spony prachoviek
  • nové odvzdušňovacie skrutky, nové prepojovacie trubičky
  • nové kotúče Ferodo, brzdové platničky originál ČSSR


Dovoz a rozoberanie (05.10.2007 - 11.10.2007:
Očista nápravy od hrubej špiny, demontáž a rozobratie ramien, demontáž riadenia, pružín, tlmičov...

náprava po dovezení

náprava po dovezení

nápravnica

nápravnica - výrazná korózia

horné rameno

odpílený čap, ktorý bolo treba rozvŕtať

rozobraté ramená, rozpílené čapy

rozpílené čapy s držiakmi ramien


.........................................................................................................................................................................................
Pieskovanie a povrchová úprava (18.10.2007 - ...):
Pieskovanie nápravnice a ramien, náter základnou farbou, výroba a privarenie výztuh úchytov tlmičov na spodných ramenách.

náprava po opieskovaní

druhá pekná nápravnica, s ktorou sa ďalej pracovalo

základná farba

základná farba

vyrobené výztuhy na spodné ramená

výztuhy privarené


.........................................................................................................................................................................................
Nákup nových dielov (20.10.2007 - ...):
Nákup a zháňanie pokiaľ možno najväčšieho možného počtu nových dielov na nápravu.

časť nových dielov

nové otočné čapy a ložiská


.........................................................................................................................................................................................
Repasácia, nákup a skladanie príslušenstva nápravy:
Náter vrchnou farbou, nákup ďalších dielov (kotúče, tlmiče, držiaky bŕzd...), repasácia príslušenstva nápravy.

nápravnica vo finálnej podobe

horné ramená natreté

spodné ramená a otočné čapy natreté

detail výztuh

otočný čap

nové kotúče, repasované náboje a nové tlmiče

časť hotových dielov pohromade

hotové držiaky a misky ramien

očistené držiaky bŕzd

držiaky bŕzd natrené


.........................................................................................................................................................................................
Generálka hrebeňového riadenia (19.11.2007 - 21.11.2007):
Očista, kompletné rozobratie a repasácia riadenia použitím všetkých nových opotrebovateľných dielov.

časť nových dielov na riadenie

rozobrané riadenie pripravené na kompletáciu

prevodka riadenia

detail spodného ložiska pastorku

nové púzdro hrebeňového hriadeľa

riadenie po kompletácii


.........................................................................................................................................................................................
Skladanie nápravy (01.12.2007 - 19.02.2008):
Kompletizácia ramien, posledné povrchové úpravy, nákup neštandardného spojovacieho materiálu, skladanie nápravy.

zložené horné ramená

zložené horné ramená zospodu

zložené spodné ramená

brzdový kotúč s nábojom kolesa

skompletované otočné čapy

poskladaný otočný čap zozadu

horné ramená sú na svojom mieste

už aj spodné ramená sú namontované

uchytenie spodných ramien

riadenie namontované

chýbajú už len pružiny

chýbajú už len pružiny

detail horných "kozlíkov" (držiakov ramena)

uchytenie tlmiča

nové pružiny 260 mm podľa L/A

prilepené horné lôžka pružín

montáž pružín do nápravy

montáž pružín do nápravy

kotúč+náboj so vsadeným zadným ložiskom

tesniaci krúžok ložiska

komplet hotová náprava

ľavá časť hotovej nápravy

úchyt nápravy do kasne

náprava zhora

detail ľavej časti

detail pravej časti

finálna podoba nápravy

finálna podoba nápravy


.........................................................................................................................................................................................
Demontáž starej nápravy (03.03.2008):
...a predtým demontáž všetkého, čo nápravu v aute držalo :)

demontáž kolies

demontáž volantovej tyče

pastorok riadenia

stav starej nápravy

stav starej nápravy

stav podbehov

podložená náprava

náprava je dole

náprava je dole

rozborka ďalších častí auta

očesaný "čumák"

stav starej nápravy

most prednej nápravy - úchyty

most prednej nápravy - úchyty


.........................................................................................................................................................................................
Ošetrenie častí auta (08.03.2008 - 13.03.2008):
Oškrabanie starých náterov kde nedržali + očistenie, náter základnou farbou + 2 x čierne Body 930, vystriekanie všetkých dutín karosérie prednej časti prípravkom Resistin ML.

základná farba spodok

základná farba podbeh

vybrúsený a pozatieraný predok

predok kompletne vo farbe auta

hotový podbeh (náter Body 930)

hotový spodok (náter Body 930)


.........................................................................................................................................................................................
Repas chladiča a ventilátora chladiča (04.03.2008 - 06.03.2008):
Očista z vonka i z vnútra, obrúsenie železných častí, natieranie...

stav chladiča po demontáži

očistený, vybrúsené a natrené kraje

vyfarbičkovaný ventilátor

chladič komplet hotový


.........................................................................................................................................................................................
Repas brzdových strmeňov (03.03.2008 - 08.03.2008):
Komplet všetko nové - piestiky, gumičky, prachovky, krúžky, odvzdušňováky, trubičky, doštičky...

stav bŕzd po demontáži :(

rozobraté, vyčistené

náter šedý Alkyton

náter šedý Alkyton

komplet sada na repas

originál doštičky

skladáme

skladáme

skladáme

brzdiče komplet hotové


.........................................................................................................................................................................................
Montáž nápravy do auta (14.03.2008 - 15.03.2008):
osadenie do karosérie, montáž bŕzd...

porovnanie náprav

naposledy mimo auta :)

podložíme zdvihákom

a už je tam :)

celkový pohľad

hotovo

ľavá brzda

ľavá brzda

ľavá časť nápravy

ľavá časť nápravy s kolesom


.........................................................................................................................................................................................
Repas držiakov svetiel, dokončenie kompletizácie auta (18.03.2008 - 21.03.2008):
Oškrabanie celozastriekaných "hrncov" predných svetiel, očistenie, vybrúsenie, náter železných častí.

jeden oškrabaný, druhý taký aký bol

obidva po repase

"hrniec" založený

"hrniec" založený

prvý krát s new nápravou von

prvý krát s new nápravou von

nárazník je tam

už len masku