[home]
Návody a postupy        


Aktualizované: 17.06.11

Úvod
Novinky na stránke

Technické informácie
História auta
Súčasnosť
Denníček
Návody a postupy [10]

Fotogaléria [1863]

Download
Myšlienky

Fórum
Linky
<<prejsť na Návody a postupy

Centrálne zamykanie - montáž [14.05.2006]

     Univerzálna sada centrálneho zamykania sa dnes dá kúpiť už skoro vo všetkých predajniach s autopotrebami. Možnosť je kúpiť buď jednoduché centrálne zamykanie s ovládaním kľúčom, na DO, prípadne v kombinácii aj s alarmom. Ja som zakúpil samotné centrálne zamykanie na diaľkové ovládanie značky TrackPro. Sady dostupné na našom trhu sú prevažne vo všetkom rovnaké - rovnaké servo motorčeky, rovnaká kabeláž, montážne príslušenstvo. Líšia sa len dodanou centrálnou jednotkou a ponúkanými funkciami.
Môj balíček obsahoval: 4x servo motorčeky (z toho 2x 5-vodičové so snímačmi polohy zámok do predných dverí, 2x 2-vodičové do zadných dverí), 4x pripojné tiahla, 4x montážne plechy, 4x svorky na pripojenie tiahiel, 16x skrutky, kabeláž, centrálna jednotka, 2x diaľkový ovládač (obr. 1)
obr. 1 obr. 2

Príprava auta na montáž

     Skúsenejší túto časť určite zvládnu aj bez popisu. V tom prípadne je jednoduchšie tento odstavec rovno preskočiť.
     Kvôli vedeniu kabeláže do zadných dverí je potrebné vymontovať predné sedačky (celkovo 8 skrutiek), telesá predných bezpečnostných pásov (2 skrutky), všetky 4 hlinikové prahové lišty (celkom 14 skrutiek), uvoľniť tesnenia dverí a demontovať spodné časti plastových krytiek B stĺpikov (hore vybrať plastový čudlík a smerom dolu lišty vytiahnuť). Toto všetko je potrebné pre uvoľnenie koberca podlahy pre vedenie kabeláže (obr. 2).
Ďalším krokom je demontáž čalúnenia a príslušenstva všetkých dverí. V závislosti od výbavy je to IPUR lišta na vŕšku každých dverí (4 skrutky), kľučka sťahovania okna (opatrne z nej odstránime krytku pod ktorou sa nachádza 1 skrutka), kľučka otvárania dverí (zospodu páčky, za ktorú ťaháme pri otváraní dverí, zatlačíme a tým odstránime krytku, objaví sa 1 skrutka) a dverný priťahovač (2 skrutky). Nasleduje demontáž tapecírungu dverí (drží na niekoľkých plastových čudlíkoch zatlačených do plechu dverí - rukou po obvode postupne poodtláčame), prípadne potom treba ešte odlepiť ochranný igelit z dverí (ja ho tam nemám). Tým je základná príprava hotová.


Osadenie serv

     Princíp centrálneho zamykania je v ovládaní tiahiel zaisťovacích kolíkov každých dverí. Spájanie kabeláže s motorčekmi je tvorené konektormi, takže rozvod a oživenie je možné spraviť až úplne na koniec. Odporúčam však provizórne odskúšanie zamykania už po osadení prvého motorčeka - uvidíme ako, a či to vôbec funguje.

1.) Predné dvere
Po skúmaní ako najlepšie a najjednoduchšie vyriešiť osadenie serv som sa rozhodol pre identické osadenie do predných aj do zadných dverí pomocou dodávaných montážnych plechov. Pre správnu funkciu je potrebné osadiť servo v ose pohybu pôvodného tiahla. Ako prvé spojíme servo dvoma skrutkami s montážnym plechom, upevníme ho približne do stredu. Dodané skrutky majú pomerne plochú hlavičku, takže po skompletovaní dverí neprekážajú tapecírungu. V predných dverách je na upevnenie tiahla najvýhodnejšie použiť dodanú svorku. Pred upevnením motorčeka do dverí prevlečieme dodané tiahlo cez očko serva a ďalej tiahlo pomocou svorky pripevníme k pôvodnému dvernému tiahlu podľa obr. 3. tak, aby pri pohybe ničomu nezavadzalo. Tiahlo je možné pripevniť aj pomocou originálnej škoda-plastovej príchytky do druhej voľnej dierky zámku, podobne ako je pripevnené pôvodné tiahlo. V tomto prípade je však potrebné pôvodné tiahlo skrátiť, a v dierkách ho zameniť kvôli správnemu pohybu - a to je zbytočne komplikované a neúčelné. Preto je výhodnejšie použiť dodanú svorku.
obr. 3 obr. 4


Servo už máme prichystané spolu s montážnym plechom, stačí nám ho teda dať do rovnakej pracovnej polohy ako je zaisťovací čudlík dverí (vysunutý mechanizmus motorčeka = otvorené, zasunutý = zatvorené), označiť uchytenie pomocou montážneho plechu do dverí (treba dbať na umiestnenie v ose), vyvŕtať dierky a pripevniť. Pripevnenie dokumentuje obr. 4.

2.) Zadné dvere
Upevnenie motorčekov v zadných dverách je obdobné. Pri montáži som však narazil na problém príliš krátkeho dodaného montážneho plechu. To som vyriešil jednoducho a to predĺžením vyrobeným plieškom podobnej hrúbky. Upevnenie tiahiel sa v tomto prípade dá realizovať jednoducho už spomínanými origo plastovými škoda-príchytkami, bez toho, aby sa museli nejako upravovať pôvodné tiahla. Príchytky sa dajú bežne kúpiť v každej Mototechne. Koniec nášho tiahla však treba ohnúť rovnako ako všetky ostané tiahla v dverách uchytené týmito príchytkami. Je dobré časť tiahla, ktorá bude v príchytke "zhrubšiť", najlepšie ju jemne omotať izolačnou páskou - dodané tiahla bývajú totiž o niečo tenšie ako tie z výroby. Celé uchytenie a montáž do zadných dverí dokumentujú fotky 5, 6 a 7.
obr. 5 obr. 6
 
obr. 7  



Kabeláž a oživenie

     Hlavným problémom starších škodoviek je absencia predprípravy vedenia káblov do dverí (No čo, súdruhovia v tej dobe asi nerátali s tým, čo všetko sa bude do týchto vozov v budúcnosti montovať). Možností ako to vyriešiť je viac. Ak to má za niečo stáť, určite sa nevyhneme prevŕtaniu A a B stĺpikov. Je možné použiť buď nejakú priechodku, buď tzv. "husí krk", prípadne nejakú hadicu alebo jednoduché gumené krúžkové priechodky na ochranu prevlečených káblov cez ostré hrany prevŕtaných dier. Ja som v čase montáže nezohnal nič, čo by sa mi pozdávalo a krúžkové priechodky, ktoré som mal, boli príliš malé, aby som cez ne prevliekol jednotlivé káble aj s originálnymi konektormi (cvakať a nanovo robiť to, čo bolo už hotové, sa mi teda nechcelo). A tak som len vyvŕtal dostatočne veľké dierky s tým, že som ich potom spolu s káblami utesnil transparentným silikónom, ktorý je po zaschnutí pružný a teda plní funkciu podobnú priechodke. V takomto prípade kabeláže do dverí je veľmi dôležité nerobiť diery na trase dvere-stĺpik naproti sebe! Káble sa potom pri pohybe dverí veľmi namáhajú a môže dôjsť k ich poškodeniu. Preto je potrebné jednu dieru umiestniť vyššie, druhú nižšie (vzdialenosť cca 10 cm).
Rozumne prevŕtať dvere v stave, keď sú namontované ku karosérii sa mi nepodarilo, s mojou Aku vŕtačkou som tam mal veľmi zlý prístup. Demontovať všetky dvere by nebol problém, ale potom ich znova všetky šteľovať a zlicovať s karosériou, to by bolo na dlho... Pozitívum je, že vo všetkých dverách je dostatočne veľká diera okolo obmedzovačov otvorenia a káble sa dajú úhľadne viesť tadiaľ bez toho, aby niečomu prekážali. V konečnom dôsledku teda stačí navŕtať 4x diery do stĺpikov.
Do interéru sa dá s káblami z predných stĺpikov dostať cez otvor z boku, ktorým je vedený aj kábel od dverného spínača vnútorného osvetlenia. Podobné otvory sú aj v stredových stĺpikoch prístupné po zdemontovaní krytov, o ktorých som písal v úvode. A takto vyzerá kabeláž v reáli (obr. 8, 9, 10, 11):
obr. 8, diera v B stĺpiku obr. 9, otvory na vedenie káblov k zadným dverám
obr. 10, kabeláž k zadným dverám obr. 11, kabeláž k predným dverám

Z káblov medzi dvermi a stĺpikmi je dobré pre úhľadnosť a funkčnosť zrobiť pekné zväzky omotaním izolačnou páskou (obr. 10, 11). Do predných dverí mi vstupuje celkom 7 vodičov (z toho 2 na repro) a ten zväzok je celkom tenký.

Dôležité je taktiež pevne uchytiť jednotlivé káble aj v samotných dverách, aby nerobili za jazdy neplechu v podobe hrkotania, a aby neprekážali mechanizmu sťahovania okien. Vyriešil som to navŕtaním maličkých dierok a pouchycovaním zväzovacími páskami, ktoré je možné bežne kúpiť v predajniach elektroinštalačného materiálu (ďakujem za inšpiráciu - Nojmis).
obr. 12, predné dvere - uchytenie pri serve obr. 13, predné dvere - celkové uchytenie
obr. 14, predné dvere - celkový pohľad obr. 15, zadné dvere - uchytenie


Pripojenie motorčekov je veľmi jednoduché, po rozložení dodaného zväzku káblov to musí byť jasné podľa dĺžiek káblov - pripája sa farba na farbu. Ak centrálnu jednotku umiestníme do prednej ľavej časti, káble k ľavým zadným dverám vedieme popod priečku prednej sedačky a do stĺpika... Do pravej strany auta káble vedieme popod koberec pod palubnou dosku, odtiaľ jeden zväzok do A stĺpika a zvyšok taktiež popod priečku uchytenia sedačky do zadu do B stĺpika.
Centrálna jednotka sa obvykle pripája pomocou veľkého konektora, do ktorého vstupujú všetky káble a taktiež vystupuje niekoľko kratších vodičov na pripojenie elektriky, blinkrov a pod. Ak sa jedná len o samotné centrálne zamykanie (bez alarmu), ako dobré miesto na umiestnenie sa mi zapáčilo miesto v kufri, blízko pri veľkej priechodke kabeláže z interéru k predným svetlometom, stieračom atď. Konektor cez priechodku neprevlečieme, treba ho rozmontovať (poznačiť si usporiadanie vodičov) a následne zložiť (obr. 16, 17).
obr. 16 obr. 17


Pre funkčnosť zamykania je potrebné pripojiť minimálne elektriku - podľa manuálu, "+" pól pripojíme na stály prúd (poistka č. 1), "-" pól niekde na karosériu auta. Vhodné je pripojiť aj nejakú signalizáciu zamknutia/odomknutia. Ostatné vodiče od konektora nie je potrebné zapájať (zväčša nepotrebné funkcie). Ako signalizácia sa pripájajú buď blinkre, resp. nejaké zvukové zariadenie. Princíp je v tom, že jednotka pri zamknutí/odomknutí vyšle na určitý okamih prúd do vodiča (vodičov) na to určeného. Buď je to jeden vodič, alebo dva. Ak je vodič len jeden a chceme pripojiť všetky 4 blinkre, musíme ho "rozdvojiť", a to použitím buď dvoch polovodičových diód (to preto, aby nám nesvietili všetky blinkre vždy, aj pri potrebe vysvietiť len jednu stranu - pripojením cez výstražné smerovky sa to nedá), alebo dvojcestného relé. Obidva riešenia sú dobré, ale v obidvoch prípadoch treba voliť vhodne dimenzované súčiastky - v tomto má riešenie s diódami tú nevýhodu, že pri ich odpálení nám budú svietiť všetky blinkre vždy (pri odpálenom relé nám jedine nebude auto blikať pri zamykaní). Ja som použil relé (mal som ho poruke). Výstupné káble na blinkre sa potom pripájajú priamo na konektor od prepínača smeroviek pod volantom (treba demontovať kryt) - sú to káble na konektore označené číslom 3 (ľavé blinkre) a 4 (pravé blinkre) - pred pripojením odporúčam radšej si to ešte raz pozrieť v elektrickej schéme škodoviek.
obr. 18, zasilikónované diery obr. 19, umiestnenie jednotky s anténou spolu s relé na blinkre



Záver
     Pre spávnu činnosť centrálneho zamykania je potrebné po montáži dobre premazať mechanizmy zámok vo všetkých dverách a začať sa o ne konečne starať pravidelne.

...............................................................................................................................................................................................
Doplnenie
     Po pár mesiacoch od montáže som sa rozhodol trochu prerobiť kabeláž do dverí, a to namontovaním gumových priechodiek do dier v stĺpikoch. Dôvodom bol vzhľad, a aj hlavne to, že káble bez priechodiek boli v "dierach" voľné a samočinne sa trochu povyťahovávali :/
Priechodky som použil klasické maličké škodovácke, ktoré sa bežne používajú na prechod káblov od malých blinkrov v blatníkoch do kufra.
Celková úprava bola trochu časovo náročnejšia, pretože bolo potrebné znovu rozobrať všetky dvere, poodpájať všetky káble, pocvakať konektory (aby káble prešli cez priechodky), zväčšiť diery v stĺpikoch a nanovo všetko pozapájať a poskladať. Káble som zo zadnej strany priechodok zaistil voči vysunutiu.
A takýto je výsledok:
obr. 20, predné dvere obr. 21, zadné dvere