[home]
Návody a postupy        


Aktualizované: 17.06.11

Úvod
Novinky na stránke

Technické informácie
História auta
Súčasnosť
Denníček
Návody a postupy [10]

Fotogaléria [1863]

Download
Myšlienky

Fórum
Linky
<<prejsť na Návody a postupy

Cyklovač stieračov - stavba a montáž [17.05.2004]
(...skúsenosti so stavbou cyklovača podľa Škoda Techwebu)

     Zástavbu cyklovača do auta som mal na pláne už dávnejšie. Rozhodol som sa teda využiť štandardne nevyužitú tretiu polohu kombinovaného prepínača stieračov. Pôvodne som uvažoval nad viacpolohovým cyklovačom s možnosťou regulovania frekvencie stierania prepínačom, prípadne potenciometrom na palubnej doske. Toto riešenie sa mi veľmi nepozdávalo, pretože by si vyžadovalo zásah do palubnej dosky - t. j. spraviť do nej otvor pre umiestnenie regulátora. To by bolo navyše vzhľadovo nevkusné riešenie. Preto som sa nakoniec rozhodol pre jednopolohový cyklovač s pevne nastavenou frekvenciou cyklovania. U viacpolohových cyklovačov sa podľa mojich informácií aj tak používa prevažne len jedna (vyhovujúca) poloha. Mne osobne stačí, aby mi pri jemnom daždi - mrholení, stierače stále nebehali po skle, a aby som ich ani nemusel stále ručne zapínať a vypínať. Teda jednopolohový cyklovač mi celkom vyhovuje. Stačí ho zapnúť a o nič viac sa nemusím starať. Stierače sa mi samé občas spustia. A o to ide.
     Ako vzor stavby cyklovača som použil návod z Škoda Techwebu - tu je link. Nasledujúci text sa budem odvolávať práve na tento návod.
     Niektoré súčiastky som nezohnal presne také isté, aké boli uvedené (už sa vraj také nevyrábajú). Cyklovač mi v takomto zapojení nefungoval najlepšie. Časová dĺžka zopínania spínacieho relé bola na "rozbehnutie" stieračov prikrátka. Jeden kyv prebehol celý, druhý len z časti a tak sa to opakovalo. A tak som rozmýšľal a upravoval... Ďalšie nemilé prekvapenie nastalo vtedy, keď som už mal cyklovač "definitívne" zabudovaný v aute a keď som si už myslel, že je všetko OK. Zariadenie nebolo ošetrené proti kolísaniu napätia v elektroinštalácii auta, a tak sa stierače púšťali aj náhodne medzi riadnymi cyklami alebo pri zapnutí nejakého spotrebiča - napr. svetiel (regulátor napätia na alternátore nie je dokonalý - v celom rozsahu otáčiek motora/alternátora upravuje výstupné napätie v tolerancii cca +/- 1V, konkrétne na cca 12,6 - 13,6V). Pre zamedzenie tohto javu som medzi "+" a "-" na cyklovač pripojil kondenzátor s hodnotou 1000uF (vďaka za radu bratovmu spolužiakovi Kvasovi). Problém sa odstránil len čiastočne, a preto som kapacitu kondenzátora zvyšoval až do konečnej hodnoty 3000uF (3x paralelne zapojený 1000uF kondenzátor). Potom som ešte zariadenie vyladil proti všetkým ostatným zisteným "muchám" (len som stále behal medzi autom a bytom, ešteže bývame len na 3. poschodí ). Po konečnej fáze úprav zapojenia sa v mojom cyklovači ustálili tieto súčiastky (vrátane tých, ktoré som kúpil odlišné):
- R1 2k2 (nezmenené)
- R2 147k (pôvodne 10k)
- R3 potenciometer M22 (pôvodne M25)
- R4 47k (pôvodne 100k - M1)
- R5 100 (nezmenené)
- C1 220uF (pôvodne 200uF - G2)
- C2, C3 22uF (pôvodne 20uF - 20M)
- C4 47uF (pôvodne 10uF - 10M)
- C5, C6 4,7uF (pôvodne 5uF - 5M) - slúžia na ochranu kontaktov relé
- T1 KC147 (nezmenené)
- T2 KF507 (nezmenené)
- dióda (trochu inšia, na type nezáleží, hlavná je jej vhodnosť pre dané napätie a prúd)
- relé (trochu inšie, na type nezáleží, hlavná je jeho vhodnosť pre dané napätie a prúd)
- kondenzátor 3000uF (resp. 3x 1000uF)

     Dosku plošných spojov som si vyrobil presne podľa návodu (to bola ale fuška nožíkom vydlabať oddeľovače jednotlivých plôšok - až som zatupil špic noža ). Osadenie súčiastkami bola hračka.

(Ešte nedokončené zapojenie - klikni pre zväčšenie:)


     Nakoniec (vlastne ešte predtým, ako som zistil ďalšie a ďalšie chyby) som si zo sivého iridonu (plastová doska) hrúbky 2 mm spravil peknú rozoberateľnú krabičku a zariadenie bolo hotové . (brat odišiel s foťákom na týždeň na intrák ešte pred tým, ako som to stihol odfotiť :-( a preto poslúžil na "dofotenie" skener :-)

Potenciometer v zapojení zostal preto, aby som si mohol nastaviť "pevný" - vyhovujúci interval cyklovania. V mojom prípade ho je možné nastaviť v rozsahu cca 6s - 13s.

So zapojením cyklovača do auta som nemal žiadny problém, akurát som spočiatku nevedel, kam a ako mám pripojiť bod "B" a "C". Pomohla príručka Š105 - 136 a v nej dlhé prehrábavanie sa v schéme elektroinštalácie auta .
V návode uvedený konektor "132" je konektor v kufri od motora stieračov a konektor "130" je samozrejme konektor od kombinovaného prepínača stieračov. Žltý kábel od pinu č. 4 (samec) konektora 130 teda treba odpojiť, a naň pripojiť bod B, a na opačný pin č. 4 - samicu, treba pripojiť bod C.

Teleso cyklovača sa môže umiestniť kdekoľvek za palubnú dosku, veď miesta tam je všade dosť . Ja som využil obdĺžnikovú "dieru" v držiaku hriadeľa volantu (sú tam dve), kde som cyklovač umiestnil napevno a medzi gumu (aby nedrnčal). Toto umiestnenie má nevýhodu v tom, že pri silnom čelnom náraze sa cyklovač pravdepodobne medzi držiakom rozdrví (to však v takej situácii asi nebude podstatné)...

Záver:
     Originálne zapojenie síce teoreticky fungovalo, no prakticky bolo nepoužiteľné. Nedokážem si však predstaviť, ako cyklovač používal autor... Keby som vedel o problémoch, s ktorými som sa pri stavbe stretol, nikdy by som sa do toho nepúšťal. Keď som to už ale začal robiť, tak som sa to snažil aj nejako úspešne dokončiť, čo sa mi dúfam, síce po veeeeeeeľmi dlhom čase, podarilo . Ak sa vám vyskytnú pri stavbe nejaké komplikácie, napíšte mi mail. Určite poradím, veď zapojenie už poznám naspamäť .

P.S. Cyklovač sa dá jednoducho upraviť na viacpolohový s externým prepínačovým ovládaním frekvencie cyklovania. Stačí miesto potenciometra pripojiť prepínač s rôznymi odstupňovanými veľkosťami rezistorov pripojenými na kontakty prepínača...