[home]
Návody a postupy        


Aktualizované: 17.06.11

Úvod
Novinky na stránke

Technické informácie
História auta
Súčasnosť
Denníček
Návody a postupy [10]

Fotogaléria [1863]

Download
Myšlienky

Fórum
Linky
<<prejsť na Návody a postupy

Montáž otáčkomera II. [04.09.2004]

     Rámček prístrojovky "znovuzrodený" podľa popisu v článku Montáž otáčkomera síce svoju úlohu spĺňal dobre, no i napriek tomu som sa rozhodol zaexperimentovať so starým rámčekom "bezotáčkomerovej" prístrojovky a vyrobiť z neho "otáčkomerový" rámček. Nemal som čo stratiť. Povedal som si, že buď sa mi to podarí a prístrojovka bude vyzerať krajšie, alebo sa mi to nepodarí a zostanem pri "starom" rámčeku.
     Cieľom bolo presne vyrobiť 6 obdĺžnikových dier (3 vľavo + 3 vpravo) pre kontrolky, ktoré sa na pôvodnej prístrojovke bez otáčkomera nachádzali v kruhovom združenom prístroje (na mieste otáčkomera).


pôvodná prístrojovka bez otáčkomera s vyznačenými miestami pre budúce kontrolky

     Kedže som nemal k dispozícii nikoho, kto by mi "obdĺžnky" mohol vyfrézovať, bol som odkázaný len na vŕtačku, nôž a pilník.
     Prvým krokom bolo presné narysovanie (ihlou) obdĺžnikov pre budúce kontrolky podľa originálnej otáčkomerovej prístrojovky. Toleranciu som si zvolil cca o 0,5mm bližšie každú čiaru k stredu obdĺžnika pre následné presné dobrusovanie dier. Vyvŕtal som 6 čo najväc možne veľkých dier a z dier potom nožíkom "vydlabal" ako-také obdĺžniky. To bola prvá fáza práce.
     Druhou fázou bolo veľmi presné obrusovanie každej z dier (použil som malý pilník na nechty - dobre sa s ním pracuje) aby tam kontrolky presne sadli a boli v jednej rovine. Obrúsiť jednu dieru mi trvalo približne 30 - 45 minút!! Pri posledných dvoch som na to už vôbec nemal nervy a myslel som, že to už ani v ten deň nedokončím... Našťastie som zostal chladný a podarilo sa mi to dokončiť. Potešilo ma, že som to zvládol a 6 kontroliek v rámčeku sedelo ako uliatých :-)
     Poslednou fázou bola výroba druhej vrstvy z 2mm plastovej dosky (osobitne pre ľavú a pravú stranu) s okrúhlymi dierami, ktoré bolo potrebné nalepiť zospodu rámčeka, aby kontrolky nevypadávali dovnútra a bolo ich o čo upevniť (podobne ako je to aj na originál kontrolkových "dierach"). Vyrobiť to bola hračka.


asi takéto "plasty" treba vyrobiť a nalepiť zospou prístrojovky

     Tým bola "nová" prístrojovka hotová. Výroba mi zabrala 2 dni. Výhodou oproti mojemu starému riešeniu je omnoho krajší povrch (originál vs. striekaný) a lepšia pevnosť rohov prístrojovky (originál vs. dolepované).
     Symboly na dolných šiestich kontrolkách som mal ešte zo starej verzie škodováckych prístrojoviek, tak som si nakreslil nové, vytlačil na samolepkový papier a nalepil miesto pôvodných. Nevidno rozdiel. Kto si chce moje symboly kontroliek (všetky) stiahnúť, sú tu. Tu je náhľad kontroliek:



     Mojou poslednou úpravou na prístrojovke bola úprava podsvietenia prístrojov. Teplomer, palivomer a otáčkomer svietili celkom dobre. Len tachometer svietil veľmi slabo - tak, že na ňom v noci nebolo nič vidno (má veľké "črevá"). Vymenil som na ňom pôvodnú 2W žiarovku za 4W žiarovku. Osvetlenie sa dosť zlepšilo a teraz mi svietia všetky prístroje pekne a hlavne rovnako.







     So všetkými prevedenými úpravami som veľmi spokojný, a dúfam, že v blízkej budúcnosti s prístrojovkou už nebudem musieť nič robiť... :-)

Rady na záver
     Prístrojovú dosku s otáčkomerom mala len malá časť produkcie škodoviek. Dnes je túto prístrojovku veľký problém zohnať, a zohnať ju v dobrom stave je skôr šťastie. Ak sa rozhodnete postupovať podľa tohto návodu a nemáte ani len potrebných 6 kontroliek, je možné ich zohnať napr. na vrakoviskách z prístrojoviek bez otáčkomera (na farbe sklíčiek nezáleží, dajú sa použiť farebné sklíčka z pôvodného združeného prístroja) a potom len polepiť správnymi symbolmi ako som zrobil aj ja, alebo sa kontrolky dajú kúpiť asi aj ako náhradný diel v mototechnách...