[home]
Návody a postupy        


Aktualizované: 17.06.11

Úvod
Novinky na stránke

Technické informácie
História auta
Súčasnosť
Denníček
Návody a postupy [10]

Fotogaléria [1863]

Download
Myšlienky

Fórum
Linky
<<prejsť na Návody a postupy

Decentnejší pohyb páčiek ovládania kúrenia [28.02.2004]
(palubná doska "L")

     Štandardne sa pri pohybe páčkami kúrenia (hore - dole) vytvára efekt "rozhejganosti" - okrem samotných páčiek sa kýve do bokov aj celá konzola v stredovom paneli (vypuklý obdĺžnik, obr. 1), v ktorej sú páčky uchytené. Viem, že tento "problém" trápi asi tak 0,001% škodovkárov , mňa netrápil tiež (a ani som sa nad ním nikdy nezamýšľal). No jedného dňa sa mi utrhlo lanko ovládania teplého/zimného vzduchu a keď som ho vymenil a celé to potom naspäť poskladal, zdalo sa mi, že to ide nejako divne - samozrejme to ale šlo tak isto ako aj predtým , len sa vo mne objavil pocit, že tam tá konzola pri pohybe "lieta". To je už raz tak, o čom človek nevie, to mu ani nevadí .
     Stredový panel je k palubnej doske prichytený dvoma šróbmi zospodu. Stačí ich vyskrutkovať a panel je von. Ja mám na týchto šróboch prichytený aj držiak autorádia, takže najskôr som musel demontovať rádio.
Samotná konzola s páčkami je k panelu prichytená jedným šróbom (hore) a zaháknutím (dole). Medzi konzolou a panelom je po stranách vôľa, preto to nie je pri pohybe páčkami pevné. Podľa mojich informácií sa u prvých škodoviek 105-120 páčky pripevňovali dvoma šróbmi (hore a dole) - vtedy to bolo možno pevnejšie, no neskôr sa vraj začal používať spomínaný jednošróbový systém - vraj kvôli bezpečnosti - pri náraze sa to lepšie utrhne a tým vraj páčky neohrozia cestujúcich, čo je podľa mňa taká "blbôstka", a ak to aj tak funguje, je to len milióntina z dôležitosti z bezpečnosti pri náraze.
     Na úpravu som použil jednoduché riešenie a to také, že na panel zo zadnej strany som po bokoch tesne ku vypuklému krytu páčiek pre zamedzenie pohybu prilepil plastové doštičky hrúbky cca 1mm (najlepšie je použiť trichlór, ktorý povrch oboch strán plastov rozleptá a po odparení a zatvrdnutí je to dostatočne pevné) - obr. 2

     Keď som už robil s tým stredovým panelom, tak som zároveň aj vyčistil a vyleštil čističom kovov už trochu zájdený nepoužívaný popolník (práve preto, že sa nepoužíva - nech je aspoň pekný). Foto:

     Nakoniec som ešte všetky lanovody a ventily kúrenia dobre naolejoval (najlepšie olejom v spreji - napr. WD-40) a naspäť celé poskladal.
     Úpravou som docielil to, že pri pohybe páčkami sa hýbu naozaj len tie páčky a nekýve sa s nimi celé auto . A navyše bezpečný systém s jedným šróbom zostal zachovaný .
     Premastené lanovody idú ľahko a po úprave aj "decentne". A využil som aj trochu ten nekonečný zimný čas . Predsa len poteší aj takýto detail.

 foto z práce: foto 1, foto 2