Fotogaléria | ||||||||||||||||||||
|
<<prejsť na Fotogaléria/Interiér
2008.11.08 - Odhlučňovanie zadnej časti Kedže šírenie zvuku v uzavretom priestranstve, ako je napr. aj automobil, nestlmíme uzavretím alebo utlmením len jednej strany priestranstva (=zvuk si nájde "inú cestičku"), je potrebné ďalej utlmiť aspoň tú časť, ktorá je pri zdroji zvuku najbližšie a šíreniu zvuku najviac "dopomáha". V škodovke je celý hnací agregát (motor, prevodovka a zadná náprava - najmä u kyvadlovej zadnej nápravy) uložený v karosérii relatívne dosť tuho. Ak k tomu prirátame ešte tenké netlmené plechy, máme jasný zdroj rezonácií a dunení. A práve tie, okrem samotného zvuku motora, spôsobujú v interiéri auta najviac hluku. V škodovke je z fabriky v zadnej časti interiéru tlmená len priečka motora a podbehy blatníkov, zvyšné časti sú prikryté len kobercami a gumami. Pokiaľ plech rezonuje, len samotné prikrytie moc nepomáha. Plech je potrebné pevne spojiť s niečim, čo tú rezonáciu pohltí. Preto ľahký, aj keď možno hrubý materiál túto funkciu dobre netlmí, ideálne je použiť ťažký a stačí aj tenký materiál. Ja som sa rozhodol pre vyskúšanie auto-odhlučňovacieho materiálu TecSound (tiež volaný tapajomat) - 2 mm hrubý, s jednou stranou samolepiacou a druhou (vrchnou) stranou pokrytou AL fóliou (tá fólia tam nie je pre vzhľad, ale preto, aby ten vrch nebol lepkavý). Je to taký plastický "žuvačkový" materiál, nenasákavý vodou ani vlhkosťou, čiže je vhodný aj na vodou vystavované miesta. Dobre sa reže, je dobre ohybný a tvarovateľný, pre dokonalé vytvarovanie oblepovaného miesta je však vhodné nahrievať ho teplovzdušnou pištolou. Rozmer 2 x 1 m Tecsound-u mal hmotnosť okolo 8 kg. Polepil som ním celú zadnú časť podlahy (za sedačkami a pod sedačkami - stena karosérie nad prevodovkou a nádržou), plechy pod zadným platom a plechy "C" stĺpikov. Pomohlo to? Áno, Pomohlo. V kombinácii s upraveným držiakom výfuku použitím silentblokov, je to dosť veľká zmena. Vzadu je to teraz už fakt príjemné posedenie, žiadne rezonancie, nepríjemné zvuky, iba nádherný príjemný tlmený zvuk motora v celom rozsahu bežných otáčok. Poznať to dosť aj na nízkych kvaltoch, 1, 2 - je to dosť tichšie. Vpredu je od motora takmer "úplne" ticho.... Teda v porovnaní so sériovou škodovkou.... |
|||||||||||||||||||