[home]
Návody a postupy        


Aktualizované: 17.06.11

Úvod
Novinky na stránke

Technické informácie
História auta
Súčasnosť
Denníček
Návody a postupy [10]

Fotogaléria [1863]

Download
Myšlienky

Fórum
Linky
<<prejsť na Návody a postupy

Montáž otáčkomera [29.01.2004]

     Montáž otáčkomera bola v mojom prípade dosť neštandardná. Teda ani nie tak samotná montáž, skôr príprava na to všetko. Pochybujem, že by som našiel medzi ľuďmi ešte niekoho druhého, ktorý by zrobil to, čo ja:)
     Pôvodná prístrojová doska, štandardná pre výbavy typu "L", teda prístrojovka s okrúhlymi prístrojmi a so združeným prístrojom s kontrolkami, bola podľa mňa celkom dobrá. No otáčkomer je veľmi zaujímavý prístroj a preto som ho "chcel" aj ja. Riešenie s externým otáčkomerom som zavrhol hneď. Jediným možným riešením pre mňa bola zámena plastu prístrojovky za plast prístrojovky pre otáčkomery, teda za plast so zabudovanými kontrolkami (pôvodnú "dieru" od prístroja s kontrolkami nahradiť telesom otáčkomera). Niekto to robí tak, že nechá pôvodný plast a kontrolky vyvedie niekde inde. Ja som si to naplánoval tak, že to buď zrobím originál ako to má byť, alebo to nechám tak a otáčkomer nenamontujem vôbec. Nechcel som to zrobiť nijako "fušersky". Buď originál, alebo nič.
Taktiež som ani nechcel meniť komplet prístrojovú dosku za najnovší typ s hranatými prístrojmi montovanú do "lepších" škodoviek od r. 1987 a to z dvoch dôvodov: 1. mal by som potom zmenený stav počítadla celkových kilometrov na tachometri. 2. táto prístrojovka sa mi vôbec nepáči. Je síce pravda, že zohnať túto prístrojovú dosku by bol oveľa (!) menší problém (tuším sa ešte stále vyrábajú do nových Š1203), ako zohnať len plast, ktorý som chcel ja. No proste som tú najnovšiu nechcel:).
     Samotný otáčkomer mi ležal doma už štyri mesiace. Ten dnes nie je problém v núdzovej situácii napr. ani kúpiť v obchode (stojí však až okolo 1200,-Sk). Problémom bolo zohnať plast pre otáčkomery. Zháňal som ho, kde sa len dalo. No neúspešne. V jednom autoservise som ho už aj mal vyhliadnutý, no ochotní tam voči mne veľmi neboli:(. Nakoniec sa mi ho však po dlhom čase zohnať podarilo! Bol však v dezolátnom stave. Iný na mojom mieste by ho rovno hodil do koša. No ja nie:) Veď posúďte sami, ako vyzeral:

všetky rohy boli povylamované (asi sa niekto naštval a vytrhol to bez vyšróbovania:) a navyše to bolo celé natreté nejakou pochybnou žltou farbou (keby aspoň nejako poriadne nastriekané, ale ešte tam boli aj otlačky od prstov - nechcelo sa mu čakať kým to uschne:) - proste hrôza pozrieť. Na tejto fotke je už tá žltá farba ako tak vybrúsená.

     A tak som sa pustil do opravy, do rekonštrukcie: dolepovať, dolaďovať, brúsiť, šteľovať...Proste miniatúrna (psychicky náročná:) práca s plastmi. Oprava zabrala asi 2 týždňe (samozrejme nie 2 týždňe nonstop:). A tu je výsledok:

opravený plast spolu s kontrolkami a otáčkomerom

      Síce som to opravil, no ešte to bolo treba povrchovo upraviť, pretože to bolo celé zbrúsené. Chcel som mať na tom povrch taký, ako mal byť, teda taký "bodkato drsný". No nevedel som ako a komu to dať zrobiť. Nakoniec som si spomenul, že aj kedysi dávno v podnikoch Tesla, kde pracovalo vtedy strašne veľa ľudí, sa robievali takéto úpravy. Môj otec si takto upravoval rôzne krabičky atď., čo si vyrábal. Tak som sa obrátil na neho a on mi dal plast upraviť na "bodkato" hneď jednému známemu. Takýto bol (už konečný) výsledok:

dobré, nie?

Ešte som si prichystal potrebné káble, koncovky a na druhý deň som sa dal na montáž do auta. Návodov je na rôznych serveroch o škodovkách dosť, no väčšinou sú len veľmi stručné. Podľa nich som si to predstavoval tak na hodinku - max. dve práce. Mne to trvalo 5 hodín, a to od obeda až do tmy. Dôvody vysvetlím v texte.

Montáž
     Vonku bola zima, asi tak -6 stupňov. S potrebnými súčasťami som sa vybral do garáže.
     Na otáčkomer je potrebné pripojiť tri káble: "+", "-", a "vstup" - teda signál. Na telese otáčkomera by konektory mali byť označené, ak nie, pri pohľade zospodu (otočíme ho tak, aby objimka podsvietenia bola dole) sú konektory v takomto poradí: "+", "vstup", "-". Plus a mínus sú jasné, zostáva vstup. Ten sa pripája na indukčnú cievku (v motorovom priestore:/ ) na voľný konektor označený ako "1" (ak máte cievku čistú, malo by to byť vidno). Kábel treba natiahnuť od spomínanej cievky k prístrojovej doske. Najlepšie je viesť ho spolu so zväzkom káblov od motora, ktorý za priečkou motora vychádza pod pravou zadnou sedačkou. Ja som sa najskôr poobzeral kadiaľ ten zväzok presne vedie. Pri pohľade do motorového priestoru sa zväzok stráca niekde v priečke. Tam je vedený okolo rúry tankovania benzínu, pod autom sa nachádza pod dvoma hadicami, ktoré idú z motora. Je dosť ťažké objaviť ho tam. Ďalej vchádza do dutého nosníka, ktorý má zospodu 3 dierové otvory priemeru asi 3 cm a odtiaľ už vychádza pod pravou zadnou sedačkou. Môj prichystaný kábel od cievky som prestrčil malou dierkou vedľa hadíc pri zväzku káblov. Ľahol som si pod auto a tam som kábel opatrne nechtom "vopchal" pod hadicu - tam kadial šiel aj zväzok. Potom treba prestrčiť kábel z boku do nosníka. Stále sa držíme zväzku. Ja som pod autom skončil prevlečením kábla prvou z troch spomínných dier von z nosníka. Prevlečenie káblu na jeden krát celým nosníkom by bolo asi nemožné. Práve preto som si to prevliekol prvou dierou von z nosníka a potom som pokračoval ponad ostatné diery cez nosník až na koniec. Nato som už ale potreboval dať dolu pravé zadné koleso a teda aj dvihnúť auto, lebo pod autom som mal už veľmi zlý, takmer nemožný prístup. Po zhodení kolesa šlo prevlečovanie už úplne jednoducho. Keď som bol v nosníku na konci, kábel som vytiahol cez dieru pod sedačkou. Tým bola najťahšia z prác za mnou.
     Ďalšou činnosťou bolo odstránenie všetkého, čo prekážalo nadvihnutiu spodného koberca, a teda vedeniu kábla pod kobercom. U mňa to bolo odskrutkovanie spodnej časti zadnej sedačky, pravého predného bezpečnostného pásu a prahových líšť.
Kábel prichytíme k zväzku a natiahneme popri stredovému tunelu až dopredu ku konci tunelu. 
     Mojim ďalším krokom bolo vybratie starej prístrojovej dosky (odstránime plastový kryt zospodu pod volantom, rukou vyšróbujeme náhon zozadu od rýchlomera, odšróbujeme štyri šróby z rohov prístrojovky, prístrojovku zozadu povytiahneme von a odpojíme káble prístrojovky z dvoch svorkovníc). Prichystaný kábel od cievky ďalej natiahneme zozadu k priestoru prístrojovky, prípadne ho ešte skrátime na potrebnú dĺžku. Poprekladáme prístroje + kontrolky zo starého plastu (teplomer, tachometer, indikátor paliva + kontrolky a žiarovky podsvietenia) do nového. Najlepšie je káble si vopred označiť, aby v nich potom pri prekladaní nebol chaos. Káble od otáčkomera pripojíme na ten menší z dvoch konektorov od prístrojovky na tieto piny: vstup (zelený) na č. 5, mínus (modrý) na č. 6 a plus (červený) na č. 2. Potom ešte pripojíme kábel od cievky na malý konektor (ten druhý do ktorého sa vkladá ten od prístrojovky) na pin č. 5 (treba tam dať aj ten pliešok konektora, lebo tam nie je). Po poskladaní a pozapájaní všetko odskúšame a prístrojovku založíme na svoje miesto. Tu pre mňa nastal dosť veľký problém, pretože mi už bolo pomerne zima a nemal som dostatočný cit v prstoch. Nemohol som naspäť našróbovať náhon k tachometru. Ono je to aj tak dosť problematické, lebo tam je zlý prístup a zavadzia tam veľa káblov. A ešte sa k tomu aj začalo stmievať. Podarilo sa mi to asi po 3/4 hodine. Hneď som šiel jazdou vyskúšať či sa tá ručička hýbe, pretože občas sa stáva, že sa to založí zle a potom tá ručička iba tak poskakuje. Fungovalo!! :))) Prišiel som s autom späť do garáže a doskladal som to. Samozrejme potom ešte všetko vymontované (koberec, sedačku, pás...) dať späť na svoje miesto a je to.

A ako to vyzerá hotové? Foto:
Skúsenosti
Keď som otáčkomer skúšal pripojiť priamo do zadu k motoru, pri voľnobežných otáčkach za teplého motora ukazoval 0. Pri jeho nainštalovaní na svoje pravé miesto - do prístrojovej dosky, ukazuje pri tej istej situácii správnu hodnotu - teda cca 800ot/min. Čím to je spôsobené, to neviem. Pravdepodobne potrebnou dĺžkou kábla signálu. Ináč je to celkom zaujímavé sledovať za jazdy otáčky motora. Je to pekné napr. aj pri studených štartoch, sledovať otáčky so sytičom, potom len s čiastočným sytičom atď. Otáčkomer podľa mňa ukazuje celkom dobre. ...


 celkový efekt 1 (podľa mňa super) - klikni
 celkový efekt 2 (podľa mňa super) - klikni